Täältä pystyt katsomaan yleisiä huolto-ohjeita eri kuntolaitteille. Ohjeet ovat yleisiä kaikille laitemerkeille ja laitteissa saattaa olla vielä laitekohtaisia huoltosuosituksia ja lisäyksiä. Noudata niitä. Nämä ovat kuitenkin hyviä perusohjeita!
Ohjeiden huoltovälit on tarkoitettu kaupallisille kovassa käytössä oleville saleille, joten vähemmällä käytöllä olevat laitteet ei tarvitse niin tiheää huoltoväliä.
Selvennykset:
Perusteellinen tarkistus:
- Käydään läpi huolellisesti laite myös sisältä ja tarvittaessa korjataan/vaihdetaan vaurioitunut osa.
Päällipesu:
- Laite pyyhitään kostealla rätillä ja miedolla pesuaineella. Samalla tarkistetaan päällisin puolin laitteen kunto.
VAPAAPAINOT
kuukausittain:
- perusteellinen tarkistus (mm. ruuvit verhoilut, kiinnikkeet)
- mahdollisten säätönuppien/helojen voitelu
viikottain:
SPINNING-PYÖRÄ
Kuukausittain:
- perusteellinen tarkistus (mm. vastuspala, polkimet, laakerit, rattaat, satula, säätöruuvit, vauhtipyörä, ohjaustanko)
- satulan etäisyyskiskon ja tangon voitelu
- ohjaustangon etäisyyskiskon ja tangon voitelu
- säätöruuvien voitelu
- ketjujen öljyäminen (jos ei ole hihnaveto)
- vastuspalan voitelu
viikottain:
- säätöruuvien tarkistus ja vapautus (pitäisi aina vapauttaa käytön jälkeen)
- päällipesu
JUOKSUMATTO
Kuukausittain:
- perusteellinen tarkistus (mm. laakerit, matto, moottori, ohjausyksikkö, näyttöpaneeli, sähköliitäntä)
- maton ja levyn välin voitelu
- nousukulmapulttien puhdistus ja voitelu
- moottoritilan imurointi
- pölysuodattimen imurointi
- maton alustan imurointi
viikottain
CROSSTRAINER/STEPPER
Kuukausittain:
- perusteellinen tarkistus (mm. laakerit, nivelet, näyttö, pedaalit, käsikahvat)
- sisätilan imurointi
- nivelien voitelu
Viikottain:
SOUTULAITE
Kuukausittain:
- perusteellinen tarkistus (mm. ketjut, vastuskuminauha, rattaat, laakerit, satula, satulan kisko)
- vauhtipyöräkotelon imurointi sisältä
- ketjun voitelu
Viikottain:
VASTAPAINOLAITE/TALJALAITE
Kuukausittain:
- Perusteellinen tarkistus (mm. nivelet, laakerit vaijerit, taljapyörät, verhoilut, kahvat, säätöohjaimet)
- painolevytankojen voitelu
- nivelien voitelu
- säädinruuvien voitelu
Viikottain:
Hyvä tietää.. vinkkejä ja ohjeita
TALJALAITE/VAIJERIT
- Kun vaijeri alkaa tulemaan käyttöikänsä päähän se todennäköisesti hajoaa ensin nylonista ja sitten itse teräsvaijeri alkaa rispaantua. Joskus kuitenkin vaijeri rispaantuu nylonin sisältä, jolloin havaitseminen on vaikeampaa. Tämä tuntuu littanalta kohdalta vaijerissa. Vaijeri pitäisi vaihtaa heti kun huomaat sen olevan epäkuntoinen (kuluttaa taljapyörää, turvallisuusriski katketessaan..ym).
- Eri laitevalmistajilla on erilaisia kiinnityspäitä vaijereilleen ja yleensä vaijerit myydään kiinnikkeineen johonkin määrättyyn laitteeseen. Tarjolla on myös yleismallisia kiinnitysmahdollisuuksia vaijerin päille, joita pystyy käyttämään uudelleen pelkällä vaijerin vaihdolla.
POLKIMIEN KIINNITYS
- Polkimien kiinnityksessä kampeen esiintyy yleisesti kahta eri kierrekokoa: 9/16" (n.14,2mm) tai 1/2" (n. 12,6mm). Puhutaan siis sen osan paksuudesta, joka kierretään polkimen kampeen kiinni.
- Tavallisissa pyörissä on lähestulkoon aina 9/16" kierre. Kuntopyörien polkimissa on molempia kokoja aika tasaisesti.
- Voit mitata kierteen koon helposti millä tahansa mitalla. Eli mittaa kierteen paksuus (halkaisija). Työntömitalla helpointa. Jos käytät tavallista mittaa tai viivotinta, tarkista että mitta on keskellä kierrettä
- Vasemman polkimen kiinnityksessä on aina ns. väärinpäin olevat kierteet. Eli kun olet pyörän vasemmalla puolella ja AVAAT poljinta auki, se tapahtuu myötäpäivään (eli sinne mihin kellon viisarit liikkuu). Oikealla puolella on normaalit kierteet, eli AVAAMINEN tapahtuu vastapäivään.
- Älä kiristä poljinta kiinni hampaat irveessä, vaan ihan normaali napakka kiristys riittää. Laita aina ennen kiinnitystä kierteisiin hiukan öljyä, jottei avaaminen sitten joskus ole kauhean työlästä (poljin kyllä pysyy paikallaan öljystä huolimatta).
POLJINKAMMEN KIINNITYS
- Ennen kuin laitat kammen kiinni akseliin, varmista että akseli on puhdas ja ruosteeton. Laita hiukan rasvaa akselille, sitten kampi paikalleen loppuun saakka. Työnnä ensin kädellä kampi tiukasti paikalleen ja sitten kiristä kiinnityspultti.
SPINNINGKENKIEN KLOSSIEN KIRISTYS
- Kuusioruuvien kireys kannattaa aina välillä tarkistaa poljinlukoista, sillä ne saattavat löystyä ajan mittaan. Pyöräilykengissä on yleensä säätövaraa klosseille. Kokemuksen kautta löydät oman hyvän jalan asennon.
JUOKSUMATON VOITELU
- Öljyä tulisi lisätä säännöllisesti juoksumatolle. Riippuen täysin käyttöasteesta, kuinka usein. Yleissääntönä voitelu tulisi suorittaa aina 100 käyttötunnin jälkeen. Kotikuntoilijalle (1 kerta päivässä treeni) suositus on tarkistaa maton öljytilanne kerran kuussa. Kaupalliset salit, jossa käyttöaste on huomattavasti isompi, kerran viikossa tarkistus on suositeltavaa. Öljyn kuluminen riippuu kuitenkin hyvin monesta asiasta kuten käyttökerrat, miten käytetään, maton kireys ym.., joten jokainen löytää oman hyvän öljyämisvälin kokemuksen pohjalta. Eikä se niin tarkkaa ole, mieluiten lisäät öljyä vähän kerralla ja useammin.
- Öljy levitetään maton siihen kohtaan, jossa juoksu/kävely tapahtuu.
- Yhteen voitelukertaan käytetään noin 10ml öljyä.
- Kokeile kädellä maton ja levyn välistä tilaa tarkistaaksesi öljytilanteen (ota paperi tai rätti viereen, kätesi todennäköisesti likastuu). Öljyn pitäisi tuntua ohuena liukuvana kalvona maton ja levyn pinnalla. Jos kuiva, lisää öljyä. Jos olet epävarma, lisää öljyä.
KUNTOPYÖRÄN AKUN LATAAMINEN
- Akku latautuu polkemalla kuntopyörää tai laittamalla kuntopyörä verkkovirtaan.Jos kuntopyörä on kauan varastossa tai sillä poljetaan hyvin vähän, akun varaustaso laskee ja se ei enää toimi niin kuin pitäisi. Silloin akkua voi ladata verkkovirralla tai erillisellä akkulaturilla. Joskus kuitenkin akku tyhjentyy niin paljon, ettei se enää täyty tarvittavaan varaustasoon, tai sen käyttöikä on loppusuoralla. Silloin akku täytyy uusia.
KUNTOLAITTEIDEN ULKOISTEN SÄHKÖLIITÄNTÖJEN TARKISTUS
- Kuntosalilaitteiden sähköjohdot ja liittimet kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Etsi onko johdossa ulkoisia vammoja, tai liittimien piikit vääntyneitä. Vaihto on kuitenkin helppoa ja halpaa.
MUSIIKKILAITTEIDEN SÄHKÖLIITTIMIEN KUNNOSSAPITO
- Kaikki liittimet yleisesti hajoavat melkeinpä poikkeuksetta ensin johdon ja itse liittimen liitoskohdasta. Ole siis tarkkana, ettei liitoskohtaan kohdistu vetoa taikka liian jyrkkää kulmaa.
KUMIKAHVOJEN VAIHTO KUNTOLAITTEISIIN
- Aina kun vaihdat kumisuojukset uusiin, tulee vanhat liimajämät putsata huolella pois. Käytä ensin puukkoa/mattoveistä, sitten hiomapaperia ja lopuksi rättiä.
- Uuden kahvan asennuksessa kumikahvaa kannattaa lämmittää kuumapuhaltimella tai ihan normaalilla hiusöönillä. Lämmetessään kahva laajenee, jolloin se on helpompi laittaa paikalleen. Jäähtyessään kahva puristuu tiukasti kiinni.
- Lisäksi voi laittaa mietoa saippuavettä asennettavan kahvan pinnalle. Tämä tuo hiukan lisää liukua asentamiseen.
LIUKUESTEEN ASENNUS KUNTOLAITTEESEEN
- Poista vanhat teipit alustasta ja pyyhi pinta huolellisesti liasta ja rasvasta
- Leikkaa sopivan kokoinen pala rullasta ja sovita vielä pala laitettavaan kohtaan ennen kuin otat suojapaperin pois
- Ota suojapaperi pois teipistä ja liimaa huolella pintaan. Pidä teippi tiukkana, jottei synny ilmakuplia.
- Valmis
- Voit halutessasi teippaamisen jälkeen tehostaa liiman pitävyyttä lämmittämällä teippiä kuumapuhaltimella (normaali hiusfööni käy). Varo kuitenkin ettet lämmitä liikaa, jottei teippi ala sulamaan. (Harjoituskappale ensin?)
TALJALAITTEEN JOUSIHAAN KOON VALINTA
- Jousihaka hajoaa melkeinpä aina ensimmäiseksi lukituksestaan, eli jousi hajoaa. Kun jousi ei enää palaudu kunnolla alkuasentoon, kannattaa se vaihtaa. Ei kuitenkaan maksa paljoa.
- Jousihaan koon valinnassa merkitsee oikeastaan vain kiinnitettävän asian reiän paksuus. Eli jousihaan tulisi päästä liikkumaan reiässä hyvin. Vetolujuus kyllä kestää normaalissa salikäytössä.
HEADSET MIKROFONIN TUULISUOJAN VAIHTO
- Headset -mikrofonin tuulisuojia kannattaa olla aina muutama ylimääräinen mukana. Varsinkin hikisillä ohjatuilla tunneilla tuulisuoja kastuu hiestä ja syljestä, joten se on hyvä vaihtaa ajoissa kuivaan. Nimittäin hyvin yleinen syy mikrofonin rikkoutumiseen on sen altistuminen kosteudelle. Ensimmäiset oireet tästä on metallinen tai samea ääni.
- Ohjaajilla oma henkilökohtainen tuulisuoja on järkevä ratkaisu.. pöpöt ei sitten ainakaan tuulisuojan kautta kulkeudu vääriin paikkoihin.